مؤسسه توسعه ورزش استان يزد


محمد رضا ملك ثابت، مشاور استاندار و رييس روابط عمومي استانداري، در جمع اعضاي هيأت مديره مؤسسه توسعه ورزش استان يزد اعلام كرد: اين مؤسسه مي تواند براي توسعه ورزش همگاني و عمومي كردن ورزش در بين آحاد مختلف مردم پژوهشهايي را به نخبگان و محققين جامعه سفارش دهد و از نظرات كارشناسي آنها براي سلامت اجتماع بهره ببرد.

وي ضمن يادآوري اين مطلب كه بسياري از ورزشهاي قديمي و بومي مردم يزد در حال فراموشي است گفت: بازيهايي كه يزديها در دوران كودكي و نوجواني انجام مي دادند علاوه بر فوايد جسمي و روحي بركاتي چون نزديكي قلبها به يكديگر، ايجاد محبت و صميميت و تقويت روحيه ايثار و تعاون را نيز در برداشت.

مشاور استاندار ادامه داد: همه اين بركات مي تواند جامعه و خصوصا‌ُ جوانان را در مقابل فرهنگ هاي مخرّب غير بومي واكسينه نمايد. وي با ذكر اين مطلب كه تهاجم حسابشده غرب، گسست نسلها و قطع روابط اجتماعي از جمله ارتباطات محلي و كوچه بازاري و رفت و آمد خانواده ها و از بين بردن روحيه همكاري و ايثارگري را در پي دارد گفت: اگر مؤسسه توسعه ورزش بتواند بازي هاي سنتي يزد را كه متعلق به فرهنگ عامه مردم است احيا كند خدمت بزرگي به فرهنگ اين مرز و بوم نموده است. ملك ثابت اظهار اميدواري كرد اين مؤسسه به طراحي و ابداع ورزشها و بازيهايي بپردازد كه با فرهنگ ايراني سنخيت داشته باشد. وي ضمن طرح پيشنهاد برگزاري جشنواره بازيهاي بومي يزد گفت: نبايد توجه به ورزشهاي قهرماني، ما را از توسعه ورزشهاي همگاني غافل كند. بايد به پژوهشهاي ورزشي اهميت دهيم و همچنانكه در بودجه هاي ورزش، احداث اماكن ورزشي و ... را پيش بيني مي كنيم به تحقيق و پژوهش به منظور آسيب شناسي ورزشهاي جديد و توسعه تربيت بدني از طريق احياء ورزشهاي فراموش شده و طراحي ورزشهاي جديد و جذاب نيز بهاء دهيم.

مشاور استاندار ضمن بيان بعضي از ويژگيهاي منفي فرهنگ غرب گفت: اين فرهنگ، جوانان ما را به پاي انواع رسانه هاي ديداري و جدايي از مردم كوچه و بازار و فاميل فرا مي خواند و ما بايد براي مقابله با اين روند بر طراحي و اجراي برنامه هاي متنوع اجتماعي فرهنگي تكيه و تا‌ُكيد كنيم.

وي علاوه بر ورزشها و بازيهاي محلي، قصه ها و ضرب المثلها را نيز از شاخص هاي فرهنگ بومي مردم يزد ذكر كرد و گفت: جا دارد متوليان فرهنگي براي احياي اين شاخصها نيز برنامه ريزي نمايند.

گفتني است در ادامه اين نشست، پس از بحث و تبادل نظر پيرامون راهكارهاي توسعه ورزش در استان يزد مقرر شد درخصوص ايجاد دهكده ورزشي و ورزشگاه 50 هزار نفره استان؛ نظرات و پيشنهادات كارشناسان مؤسسه در زمينه هاي مختلف از جمله مكان يابي به مسؤولين مربوط اعلام گردد.

در اين نشست كه مدير كل تربيت بدني و رؤساي ورزش دانشگاه ها حضور داشتند؛ بر ارتباط هر چه بهتر مؤسسه توسعه ورزش با ادارات و ارگانهاي استان و انجمن ها و تشكلها بويژه جامعه يزدي هاي مقيم تهران تاُكيد شد. تاُمين قسمتي از منابع مالي مؤسسه، تهيه كارت عضويت براي اعضاء ، حمايت از فعاليتهاي فرهنگي ورزشي دانشجويان و برگزاري جلسات منظم با استاندار يزد به عنوان رئيس هيئت امناء مؤسسه يا نماينده ايشان؛ از ديگر موضوعات طرح شده در اين جلسه بود.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا